Kulturelle udtryksformer og værdier
Vores mål i Damhuset:
- At barnet lærer om forskellige traditioner (påske, jul, fastelavn, eid, ramadan m.m.), da det både er identitetsskabende og er med til at lære barnet om andre kulturer.
- At barnet stifter bekendtskab med forskellige genrer indenfor musik, sang og historie.
- At barnet bliver præsenteret for forskellige kunstformer, bl.a. teater, koncerter og udstillinger, da det er med til at give barnet en bred viden om kultur, og ligeledes kan være med til at styrke barnets glæde og lyst til at skabe egne personlige udtryk.
- At barnet får mulighed for, at skabe og videreudvikle egne udtryk f.eks. gennem rollespil, udklædning, maling, foto osv. Herigennem styrkes barnets fantasi, kreativitet og identitet.
- At barnet bliver bevidst om egen identitet, familie og tilhørsforhold. (”hvem er jeg?”)
Hvordan:
Vi taler om, forbereder og afholder de forskellige traditioner i huset.
Vi synger forskellige sange og leger forskellige lege til de daglige samlinger.
Vi hører musik og danser til det, både indenfor og udendørs.
Vi læser højt, både for hele stuen og i grupper med færre børn. Ligeledes har vi bøger stående fremme i børnehøjde, som børnene selv kan læse i.
Vi har udklædningstøj på stuerne, som giver børnene mulighed for at skabe forskellige roller og udtryk.
Vi har planlægger ofte kreative aktiviteter, hvor børnene enten frit eller ud fra en stillet opgave kan tegne, male og udfolde sig kreativt.
Vi tager på ture ud af huset, og oplever det forskellige kulturelle tilbud der er i nærmiljøet. Bl.a. tager vi til koncerter, ser teater, går på biblioteket m.m.
Succeskriterier:
– Når barnet kender til nogle af årets traditioner/højtider.
– Når barnet viser glæde ved at synge og lege sanglege.
– Når barnet selv viser interesse for dans og musik.
– Når barnet kan fortælle om de historier vi læser.
– Når barnet selv viser interesse for bøger og historier.
– Når barnet af egen lyst vil udtrykke sig kreativt.
– Når barnet kan fortælle om sig selv og sine tilhørsforhold.